Jak przetrwać w Ciechocinku – 2

Szukając dalszych możliwości sensownego spędzenia czasu, trafiam do uroczej cerkiewki z końca XIX wieku. Jej powstanie wiąże się z napływem do kurortu rosyjskich gości wyznania prawosławnego. Dla nich to w 1894 roku górale kaukascy, według projektu Waldemara Feddersa, zbudowali z modrzewiowych bali niewielką świątynię, która otrzymała wezwanie św. Michała Archanioła.085

Ciechocińska cerkiewka wzniesiona  została w stylu zauralskim, z nakładanych na siebie poziomo  bali drewnianych, bez używania gwoździ. Wszystkie elementy zostały przywiezione z Rosji. Jest to jedyny przykład tego stylu w Europie.

Jednonawowy budyneczek na planie prostokąta kryty jest dwuspadowym dachem. Wejście doń mieści się w czworokątnej wieżyczce zwieńczonej cebulastą kopułą. Druga, mniejsza kopułka znajduje się na przeciwległym końcu cerkwi. Budynek przyciąga wzrok żywymi barwami żółtą,czerwoną i błękitną. Wzdłuż ścian bocznych rozmieszczone są prostokątne okna o pięknej rzeźbionej oprawie  (węgary, nadproża, ławy okienne).067

Swą liturgiczną funkcję pełniła cerkiew do lat 20 ubiegłego wieku, następnie została przeznaczona kolejno na kasyno, szkołę, magazyn. Jakimś cudem udało jej się uniknąć losu wielu innych kujawskich cerkiewek, które rozebrano w latach międzywojennych i choć w okrojonej formie ( zdemontowane kopuły) przetrwała do naszych czasów.

Odbudowana została w latach 90 XX wieku z inicjatywy Prawosławnego Ordynariusza WP – arcybiskupa Sawy.090

Wewnętrzna przestrzeń  świątyni podzielona jest na trzy  części według starożytnych zasad biblijnych. Przedsionek -kruchta stanowi łącznik między sacrum a profanum. Środkowa część, najobszerniejsza, ma pomieścić lud, tworzący kościół pielgrzymujący do Boga. Ostatnia, trzecia to część ołtarzowa wydzielona ikonostasem, mieści ołtarz -„tron pański” (prestoł) z relikwiami 12 męczenników betlejemskich. Ikonostas został wykonany współcześnie przez J. Nieczajewa. Ikony przedstawiają Królestwo Niebieskie. Symboliczną wymowę mają też barwy którymi pokryta jest cerkiew. Żółć jest wyrazem radości, błękit Królestwa Niebieskiego a czerwień ma odzwierciedlać miłość bożą.

Przed cerkwią znajduje się duży drewniany krzyż prawosławny z trzema poprzecznymi belkami z czego jedna jest ukośna. Ten typ krzyża w sztuce zachodniej nazywany jest „słowiańskim”, jako że używany jest jedynie w cerkwiach słowiańskich,  pozostałe cerkwie posługują się symbolem krzyża greckiego  (równoramiennego)

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s